Economia socială, neclarități și provocări ale regulilor schimbate în timpul implementării

  1. În domeniul Financiar:
  • Nu există încă (până în acest moment) reglementările privind modalitatea de raportare a cheltuielilor efectuate de Structurile de Economie Socială (SES): decontarea cheltuielilor efectuate de SES-uri se face pe baza contractului de subvenție și nu se solicită, la acest moment, transmiterea către OIR a unei evidențe detaliate. OIR nu a emis o instrucțiune nici până în acest moment, prin care SES-urile să aibă o evidență detaliată a cheltuirii ajutorului de minimis primit. În evidența cheltuielilor, când o organizație depune cereri de rambursare, ajutorul de minimis e evidențiat la linia bugetară ”taxe”, la modul global. La final de implementare a proiectului, ne așteptăm să ni se ceară detalierea cheltuirii ajutorului de minimis pe liniile bugetare aprobate prin Ordinul Ministrului Finanțelor, pentru SES-uri. Ne afectează direct, pentru că ar fi trebuit să primim instrumentul la care să ne raportăm în cheltuirea ajutorului de minimis (adică tot ceea ce o organizație aplicant principal dă, ulterior, SES-urilor, pentru cheltuire) anterior realizării acestor plăți. Dacă noi vom primi acest document cu liniile bugetare detaliate ulterior realizării plăților, ne vom supraaglomera în raportare, pentru că, cel mai probabil, 31 ianuarie 2016 va fi ultimul termen de raportare financiară. Așadar, problema spinoasă va fi supraaglomerarea justificărilor financiare pe final de proiect.
  • Dificultățile aduse de emiterea Instrucțiunii 109/16.09.2015: Termenul limită până la care beneficiarii pot plăti cheltuielile în cadrul proiectului este 31 decembrie 2015, nici o altă cheltuială achitată după această data nu va fi considerată eligibilă. Pe alte proiecte de finanțare structurală, în anii trecuți, facturile trebuiau să fie, într-adevăr, emise până în ultima lună de implementare, dar puteau fi achitate în ultima lună de raportare, ceea ce însemna că aveam disponibil timp încă o lună de zile, după terminarea perioadei de implementare. Asta ne ajuta foarte mult. Acum, acest lucru nu mai e posibil, ceea ce are consecințe foarte grave asupra cash-flow-ului organizațiilor aplicante și te poate duce la blocaj financiar.
  • Nerespectarea termenului prevăzut în Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 64/2009, Art.41, Alineat 1 și Art. 175, Alineat 3, privind mecanismul cererilor de plată, de verificare și transfer al sumelor eligibile virate în contul beneficiarului. Conform OUG 64, termenul de plată este de 20 de zile. În realitate, însă, spre exemplificare: o cerere de plată aferentă contractelor de subvenție a SES, depusă în data de 15.07.2015, iar transferul efectiv al sumei eligibile a fost făcut de AMPOSDRU în data de 01.10.2015. Așadar, întârzierea foarte mare în virarea sumelor solicitate prin cererile de plată are efecte foarte grave și duce la blocaj financiar pentru organizațiile implementatoare, a aplicantului principal pe proiecte.
  1. În Implementare:
  • Introducerea Clauzei Suspensive a fost o problemă serioasă, pentru că a dus la incertitudine în privința calității de beneficiar al finanțării pentru organizația implementatoare, până la aprobarea de către OIR (Organism Intermediar Regional) a documentelor necesare contractării. Beneficiarul efectuează cheltuieli cu salariații, achiziții, încheie contracte cu furnizori, închiriază spații, în timp ce există posibilitatea reală ca acestea să fie considerate neeligibile. MFE - AM POSDRU a publicat doar la data de 18.03.2015 Instructiunea 104, privind reglementarea aspectelor referitoare la procesul de contractare și modificare a contractelor de finanțare POSDRU. Până nu demult, practica mai bună includea o etapă de evaluare a capacității de implementare a organizațiilor beneficiare (inclusiv în privința resurselor umane contractate) ANTERIOR semnării Contractului de Finanțare. Astfel, nu eram puși în situația de a semna fără să știm ce semnăm și nici de a înregistra pierderi financiare foarte serioase din această cauză.
  • Nerespectarea termenelor de aprobare a actelor adiționale, sau a notificărilor de modificare a contractului de finanțare. De exemplu: un act adițional de modificare a capitolului FEDR pentru bugetul SES, depus în data de 13.07.2015, este aprobat abia în data de 16.09.2015. Această practică detrimentală duce la întârzieri critice în implementare, ceea ce are repercusiuni negative foarte serioase asupra organizațiilor beneficiare: nerealizarea achizițiilor în termenele propuse prin proiect și neîncadrarea în graficul general de activități.
  • Perioada prea scurtă de implementare a unui proiect de economie socială, în raport cu durata necesară pentru înființarea și dotarea unei Structuri de Economie Socială:
  • Derularea procesului de selectare a asociaților și coordonatorilor SES.
  • Elaborarea și aprobarea documentelor care reglementează funcționarea și decontarea cheltuielilor SES.
  • Elaborarea documentației și obținerea avizelor necesare pentru construcție/ reabilitare/ modernizarea spațiilor de functionare a SES-urilor.
  • Derularea procedurilor de achiziții.
  • Timpul lung de la comanda fermă și până la livrarea echipamentelor pentru dotarea corespunzătoare a SES-urilor.

A face astfel de proiecte, a le implementa, necesită cel puțin șase luni în plus față de cadrul actual, ca să poți să asiguri structuri de economie socială dotate corespunzător și funcționalitatea lor pe o durată de minim șase luni de zile, conform indicatorilor din ghidul solicitantului.

  1. Sub aspect Juridic:
  • Lipsa reglementării legislative pe domeniul economiei sociale la momentul depunerii proiectelor și inclusiv a semnării contractelor de finanțare. Acestea au avut loc în anul 2014, în timp ce Legea 219/2015 privind economia socială a fost publicată doar în 28 iulie 2015, după începerea implementării proiectelor. Am lucrat în orb. În forma actuală, legea este lacunară, nu are publicate nici în ziua de azi norme de aplicare, deși acestea erau obligatorii conform legii (art. 34 din lege – normele de aplicare urmau să fie implementate în termen de 60 de zile de la data publicării Legii 219).
  • Lipsa reglementărilor privind modalitatea de selecție a persoanelor care se asociază într-o structură de economie socială, modalitatea de asociere, structura de acționariat, pentru că instrucțiunile respective s-au dat după expirarea termenelor prevăzute în proiect pentru înființarea structurilor de economie socială. Practic, regulile s-au făcut în timpul jocului, chiar și după finalizarea acestuia.
  • Lipsa reglementărilor privind profesia de Coordonator structură de economie socială.
  • Nu avem încă Legea antreprenorului social. Suntem puși în situația de a gândi cam ce i-ar mulțumi pe controlorii viitori și ce reglementări vor mai apărea. Suntem conștienți de faptul că legea nu retroactivează, însă modificările pentru intrarea în legalitate pe implementarea dispozițiilor apărute în timpul derulării proiectului costă bani, timp și resurse umane. Toate, pe pielea și în cârca organizațiilor aplicant principal, beneficiare.

Concluzie generală

Ca organizație beneficiară, ca aplicant principal, ne asumăm toate riscurile și dificultățile foarte mari (financiare, de cash-flow, de implementare, de responsabilitate legală) și, de fapt, suntem niște sunt simple organisme intermediare de finanțare, în condițiile în care toate deciziile și strategia de funcționare a SES sunt decise de Coordonatorii de SES selectați în cadrul proiectelor. Organizația care e aplicantul principal și care își asumă toate riscurile sfârșește prin a nu avea control majoritar (nu ai acționariatul majoritar) asupra acestor SES-uri și, implicit, nici asupra sustenabilității acestor SES-uri. Ne rămân în responsabilitate cheltuielile, în cazul în care un SES sfârșește prin a fi nefuncțional.

Diavolul din detalii: Dezvoltarea infrastructurii de servicii sociale în paralel cu închiderea instituțiilor de tip vechi.

Recomandările de mai jos sunt relevante pentru succesul reformei sistemului de protecție a copilului în România și finalizării procesului de dezinstituționalizare în țara noastră, cu precădere în contextul disponibilizării de fonduri structurale aferente cadrului financiar 2014 - 2020. Acestea reprezintă concluziile unui proces comprehensiv de consultări publice derulat de organizația noastră la nivel național pe tot parcursul anului 2014, la care au participat activ actorii principali din structurile de stat, dar și din societatea civilă, de la nivel local, județean și național.

Solicităm expres Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice ca, în cadrul Planului Operațional Regional, prin Ghidurile Aplicantului care vor permite dezvoltarea proiectelor de realizare a unor servicii sociale rezidențiale bazate pe comunitate și pe familie, în perspectiva procesului de dezinstituționalizare a sistemului de protecție a copilului în țara noastră - aceste recomandări să fie incluse cu caracter de condiționalitate în Ghidurile Aplicantului care sunt relevante pentru astfel de proiecte.

I. Recomandări relativ la Casele de tip familial:

  1. Număr de beneficiari – maxim 12 copii sau tineri.
  2. Dimensiune: e recomandat ca suprafața să fie de aproximativ 250 metri pătrați.
  3. Structură construcție (dormitoare, sufragerie, băi, spațiu pentru personal,etc.): pentru un grup de 10-12 copii, spațiul să fie împărțit după cum urmează:
  • 4 dormitoare (astfel încât să nu fie mai mult de 3 copii într-un dormitor)
  • cel puțin 2 băi
  • un spațiu de zi generos
  • o bucătărie.

Structura construcției să fie solidă și sigură și de așa natură încât să permită accesul și mișcarea nestingherită a copiilor: dacă grupul de copii are nevoi speciale de natură fizică, construcția să fie doar pe un nivel construit. În plus, casa de tip familial să aibă o curte suficient de mare pentru a permite spațiu de joacă și activități de exterior pentru copii. E recomandat ca structura clădirii să includă un spațiu delimitat pentru personal (baie, zonă de depozitare bunuri personale, dosare, medicamente).

  1. Amplasament – integrare în comunitate. Casa de tip familial să fie aproape de forme permanente de mijloace de transport în comun care funcționează cu regularitate. Casa să fie amplasată în interiorul comunității, pe o stradă obișnuită, între alte clădiri similare, cu vecini tipici. Proprietatea să aibă fie acces la utilități, fie posibilitatea de a organiza utilitățile fără dificultăți. Casa va avea acces la servicii medicale ușor accesibile, la servicii educaționale adecvate nevoilor grupului de copii, la școală, la locațiile tipice dintr-o comunitate.
  2. La organizarea structurii grupului de copii din CTF, se va ține seama de următoarele principii:
  • grupurile de frați să locuiască împreună
  • proveniența copiilor să fie din comunitatea unde este construită casa, sau suficient de aproape, pentru a facilita reluarea și menținerea contactului cu familia
  • nivelul de nevoi speciale, astfel încât să nu existe riscuri legate de siguranța copiilor și să se țină cont de potrivirea grupului de copii/tineri pornind de la potrivirea profilului lor psihologic
  • nevoile educaționale și medicale ale copiilor.
  1. Atmosfera din CTF. Scopul principal să fie acela de a replica o atmosferă cât mai apropiată de cea dintr-o familie obișnuită, tipică pentru o casă familială, să emane căldură și intimitate, cu accent pus pe dorințele copiilor privind amenajarea camerelor, colegii de cameră, mobilierul. Mișcarea în casă să nu fie restricționată pentru copii în nici una dintre încăperi, inclusiv bucătărie sau cămara de alimente și să ofere intimitate pentru baie și dormitor. Atmosfera de casă familială să nu fie afectată de semne și practici tipice clădirilor instituționale: signalistică hipertrofiată pentru ieșire în caz de incendiu, tabele și însemne PSI, stingătoare puse la loc vizibil, circuit alimentar, acces restricționat pentru copii în bucătărie.
  2. Patrimoniu – Casele să fie păstrate/transferate în patrimoniul administrației locale/județene responsabile legal de tipul de serviciu social rezidențial respectiv, pentru a garanta păstrarea destinației lor, atâta vreme cât acest lucru se dovedește necesar.
  3. Recomandările de mai sus se aplică tuturor copiilor/tinerilor, fie aceștia cu sau fără nevoi dizabilități.

II. Recomandări relativ la Apartamente de tip familial:

  1. Număr de beneficiari – maxim 6 copii sau tineri.
  2. Apartamentul de tip familial să aibă aproximativ 80 mp.
  3. Structură apartament (dormitoare, sufragerie, băi, spațiu pentru personal,etc.) pentru un grup de 6 copii, spațiul să fie împărțit după cum urmează:
  • 3 dormitoare (astfel încât să nu fie mai mult de 2 copii într-un dormitor)
  • cel puțin 2 băi
  • o cameră de zi
  • o bucătărie

Structura construcției să fie solidă și sigură. De asemenea, structura clădirii să fie de așa natură încât să permită accesul și mișcarea nestingherită a copiilor în condiții de siguranță. În plus, apartamentul de tip familial să aibă o curte suficient de mare pentru a permite spațiu de joacă și activități de exterior pentru un număr mare de copii. E recomandat ca structura clădirii să includă un spațiu delimitat pentru personal (baie, zonă de depozitare bunuri personale, dosare, medicamente, etc.)

  1. Amplasament – integrare în comunitate. Apartamentul de tip familial (ATF) să fie aproape de forme permanente de mijloace de transport în comun care funcționează cu regularitate. Apartamentul să fie amplasat în interiorul comunității, pe o stradă obișnuită, într-un bloc de apartamente tipic, situat între alte clădiri similare, cu vecini tipici. Apartamentul trebuie să aibă acces la servicii medicale ușor accesibile, la servicii educaționale adecvate nevoilor grupului de copii.
  2. Structura grupului de copii din ATF. Structura grupului de copii să țină seama de:
  • grupurile de frați care ar putea locui împreună.
  • proveniența copiilor să fie din comunitatea unde este construită casa, sau suficient de aproape pentru a facilita reluarea și menținerea contactului cu familia.
  • nivelul de nevoi speciale, astfel încât să nu existe riscuri legate de siguranța copiilor.
  • tipul de nevoi speciale ale copiilor astfel încât să fie posibil accesul nestingherit în și din blocul de apartamente, fără ajutor.
  • nevoile educaționale și medicale ale copiilor.
  1. Atmosfera din ATF. Scopul principal e acela de a replica o atmosferă familială, de intimitate și de căldură, tipică unei locuințe din comunitate, cu accent pus pe dorințele copiilor privind amenajarea camerelor, colegii de cameră, mobilierul. Mișcarea în apartament să nu fie restriționată pentru copii în nici una dintre încăperi și să ofere intimitate pentru baie și dormitor. Atmosfera să nu fie afectată de semne și practici tipice clădirilor instituționale: signalistica hipertrofiată de ieșire în caz de incendiu, tabele și însemne PSI, stingătoare puse la loc vizibil, circuit alimentar, acces restricționat pentru copii în bucătărie.
  2. Patrimoniul – Apartamentele să fie păstrate/transferate în patrimoniul administrației locale/județene responsabile legal de tipul de serviciu social rezidențial respectiv, pentru a garanta păstrarea destinației lor, atâta vreme cât acest lucru se dovedește necesar.
  3. Interzicerea redenumirii și recompartimentării centrelor de plasament, ca pretext de dezvoltare de ATF. Astfel, nu vor fi sub nici o formă aprobate proiectele care au ca obiect recompartimentarea centrelor de plasament în așa-zise ”apartamente”, fiindcă ele nu au cum să replice atmosfera de tip familial, condițiile de trai din comunitate, sau relațiile interumane necesare pentru crearea unui context cât mai apropiat de cel familial.

Recomandările de mai sus se aplică tuturor copiilor/tinerilor, fie aceștia cu sau fără nevoi dizabilități.