Cât advocacy și cât lucru cu copiii și cu familiile?

De ceva vreme, mă preocupă dilema balanței dintre lucrul în cercuri abstracte (politici, legislație, lobby, influență pozitivă, studii, raportări) și lucrul concret, cu copiii și cu familiile vulnerabile. Până nu am început proiecte de advocacy, toate energiile erau îndreptate spre lucrul direct cu copiii. Ulterior, am îndreptat energii spre domenii mai puțin concrete (comunicare, lobby, cercetări științifice, publicații). Am observat un paradox: notorietatea îți crește pe măsură ce faci proiecte abstracte, pe măsură ce vorbești despre ceea ce faci. Notorietatea noastră era foarte redusă atunci când doar lucram efectiv cu copiii din instituții, din protecția statului. Iar aici e și buba: cu cât faci mai mult în partea de advocacy și de birocrație, cu atât scade motivația oamenilor din organizație. Cu alte cuvinte, riscul e că buna reputație externă implică un cost foarte mare: scăderea motivației efective a oamenilor din echipă și, implicit, reducerea contactului direct cu copiii și cu familiile.

La urma urmelor, justa măsură e undeva la mijloc: nu ai cum să-ți finanțezi operațiunile, fără ”zgomotul” din jurul lor, care înseamnă vorbe, evenimente, întâlniri, cercetări. Totul e să fii în stare să menții echilibrul. De fapt, umbli pe sârmă.

How Much Advocacy and How Much Work with Children and Families?

For some time now, I have been preoccupied with the dilemma of the balance between work in abstract ways (policies, legislation, lobby, positive influence, studies, reports) and the concrete work, with vulnerable children and families. Until we started advocacy projects, all energies were directed towards working with children. Then, we targeted our energy also towards less concrete areas (communication, lobby, scientific research, publications). I noticed a paradox: your notoriety increases as you do abstract projects, as you talk about what you do. Our notoriety was reduced when we only worked with the children in institutions. And this is the problem: the more you do on advocacy and paperwork, the less motivated people in the organisation are. In other words, the risk is that a good external reputation involves a high cost: the decrease of the motivation for the people in the organisation and, implicitly, the reduction of the direct contact with children and families.

At the end of the day, the golden equilibrium is somewhere in the middle: you have no choice of financing your operations, without the "noise" around them, which mean words, events, meetings, research. The secret lies in the balance. In fact, it is like walking on a string.

BB Collection susține proiectele noastre

Finalul acesta de an ne-a adus o bucurie mare: compania BB Collection a decis sa intre într-un parteneriat cu noi, finanțând proiectele pe care le derulăm cu o sumă considerabilă. Zeci de copii vor beneficia de susținerea lor și vor rămâne alături de părinți. Marea satisfacție pe care-o avem e că ne simțim împreună cu BB Collection în aceste sărbători sfinte și în prag de An Nou. Suntem onorați de parteneriat și, în numele copiilor și al familiilor pentru care suntem aici, vă mulțumim!

BB Collection Supports Our Projects

The end of this year brought BB Collection company close to us: they decided to venture in a partnership with us, by financing the projects we carry out with a considerable amount. Tens of children will benefit from their support and will remain with their parents. It is such a joy for us to be together with BB Collection in these holy celebration and in the entry to the New Year! We are honoured by this partnership and, on behalf of the families and children we are here to serve, we thank you!

Learning Log and Reflective Practice

Maggie Gidney, a teacher and tutor with the Open University, wrote a piece on Capturing Your own Learning and Reflections during Your EBI. Maggies suggests that, by using the "CallOuts" function in word, you can create a Cloud page to jot down apparently unconnected thoughts as they occur in whatever events or circumstances, which you can review and analyse later. Learning logs (in the form of a table or narrative) to answer same questions against headings, can bring evidence to the learning you take. Diaries (to-do lists) can help record events and also enter reflection on actions. Mind maps (there is a software called like this) can help in capturing learning, as well as E-portfolios, to save materials on-line. A blog would also capture your thoughts, and you can create a special E-mail account to send reflections of learning as you take them, to review these later.

Such methods can ensure you keep record of your reflection and learning, bringing the evidence you then need at a later time in your professional life.