Natalie Pinkham e o sursă de inspirație pentru ceilalți, în lupta pentru drepturile copilului

Rareori mi-a fost dat să văd o audiență atât de exclusivistă, formată din fețe regești, celebrități, politicieni și oameni de business de elită, ca în seara zilei de marți, 30 aprilie, în Parlamentul Britanic, la Evenimentul Mirela Fund, organizat de Natalie Pinkham și Hope and Homes for Children. Cu adevărat sufletul și inima din spatele acestui eveniment (găzduit de Caroline Nokes, MP), Natalie a reușit să aducă problema critică a instituționalizării copiilor în lumina reflectoare, într-o seară cu adevărat specială. Prințesa Eugenie of York, Prințesa Beatrice of York, dar și prestigioasa mezzo-soprană, Kathering Jenkins, sunt doar câteva din participanții de elită la eveniemtn. Cordialitatea discuțiilor, autenticitatea dialogurilor, căldura atmosferei - au fost elemente care mi-au confirmat succesul evenimentului.

Natalie Pinkham demonstrează o dedicație și un angajament cu totul speciale, în efortul de a pune capăt instituționalizării copiilor. Sunt sigur că entuziasmul și determinarea ei îi vor inspira pe mai mulți să facă același lucru. Pentru că fiecare copil trebuie să crească într-o familie.

Mulțumesc, Natalie, pentru că ești un aliat atât de puternic!

Atunci când emotia instigă acțiune

Natalie Pinkham a vizitat Slatina cu ceva timp în urmă. A văzut câțiva copii dintr-o instituție și povestea Mirelei, unul dintre acești copii, a impresionat-o într-atâta, încât nu a revenit, ne-a contactat și a început să strângă bani pentru o casă în care Mirela să poată trăi alături de ceilalți trei frați ai ei. Dar emoția creată de Mirela duce la schimbarea în bine a vieții mai multor tineri cu nevoi speciale: alți 11 tineri vor trăi, alături de Mirela, în casa pe care o vom face până la finalul acestui an. Cred că inițiativa lui Natalie Pinkham va duce la închiderea instituției din Slatina. Acesta e doar începutul.

Mâine, Natalie organizează un eveniment la Camera Lorzilor, la care participă peste 130 de personalități. Voi fi cu ea și cred că va reuși să strângă toate resursele de care are nevoie pentru proiect.

Campania de închidere a instituțiilor pentru copii HHC-Eurochild

Până acum, 11 țări din Europa au confirmat participarea la Campania de închidere a instituțiilor HHC/Eurochild: Bosnia și Herzegovina, Bulgaria, Estonia, Grecia, Ungaria, Lituania, Republica Moldova, Polonia, România, Serbia și Ucraina. Pe parcursul anului 2013, comunicarea și mesajele organizațiilor din aceste țări, precum și apelurile publice față de autoritățile statelor, responsabile de protecția copilului, vor fi axate pe importanța creșterii copiilor în medii familiale, iar nu instituționale.

Înțeleg de ce trebuie să facem asta. Ceea ce nu reușesc să înțeleg, (sau poate că nu accept, pentru că mi se pare de-a dreptul cumplit) e cum de e nevoie de așa ceva în contemporaneitatea nostră, nu-i așa, ”civilizată”: cum poate cineva să se îndoiască de faptul că, pentru a se dezvolta normal, un copil are nevoie de familie și de iubire? Cât de înstrăinați, cât de reci și robotizați trebuie să fi devenit oameni și societatea în care trăim, de e nevoie de apeluri de o asemenea magnitudine pentru a transmite un mesaj atât de simplu și, mai ales, de atâta bun-simț?

Pentru cine încă nu știe: copiii au nevoie de o familie și de iubire, ca să poată crește armonios. Iar instituțiile, sau orice formă militarizată, de cazarmă, de așa-zisă ”protecție”, e o formă de tortură și de abuz asupra copilului.

De multe ori, uitîndu-mă în jur, la sărăcia cotropitoare, la copii hăituiți și lipsiți de ocrotire, mă gândesc că, într-adevăr, ”omul e lup pentru om” (Homo homini lupus), cum spunea poetul latin Plaut, în Asanaria. Și parcă progresul umanității e doar tehnic, nu și spiritual. Altfel nu-mi explic cum de trebuie să readucem în prim-plan chestiuni elementare, precum nevoia copiilor de atenție, de dragoste, de afecțiune, de familie.

Despre puterea cuvintelor în relațiile dintre părinți și copii

Una dintre dilemele mele obsedante este legată de felul în care reușesc (sau nu) să comunic cu copiii mei. Mă apasă deseori gândul că poate nu fac față, că aș putea aborda problemele lor cu mai mult tact și înțelepciune. De prea multe ori, în vârtejul vieții de zi cu zi, uit să iau în considerare cealaltă perspectivă, celelalte idei și opinii. Și din lipsă de timp, ori din deficit de răbdare, ignor oportunități din care copiii ar putea să iasă mai câștigați, mai pregătiți pentru ziua de mâine. Apoi mă copleșesc regrete și remușcări. Mai mult, îmi promit să fiu mai atent „data viitoare” și să nu las să treacă degeaba clipe ce pot rămâne în memoria noastră comună ca amintiri frumoase, iar nu ca păreri de rău schimonosite în resentimente. Cartea scrisă de Adele Faber și de Elaine Mazlish (, Ed. Curtea Veche, București, 2002) descrie părinților și profesorilor moduri de relaționare care au capacitatea să ofere copiilor putere, prin forța emanată de cuvintele pe care le spunem, de limbajul pe care îl folosim. Prin gesturi și cuvinte, le dăm putere, le întărim încrederea în sine. Sau, prin aceleași gesturi și cuvinte, putem să le oferim contrariul, dezbinând materialul din care sunt plămădiți. De câte ori nu negăm sentimentele copiilor, în loc să le traducem în cuvinte? Sau criticăm și dăm sfaturi, în loc să le acceptăm trăirile? Gândiți-vă doar la multitudinea de situații când vrem să fim ascultați, dar fără ca noi înșine să avem capacitatea să auzim, să ascultăm. Ne certăm, pentru că e la îndemână, aplicăm pedepse, pentru că e mai simplu decât să oferim opțiuni, sau alternative. Sădim sentimente de furie și de neputință, în loc să arătăm că situațiile grele pot fi depășite. Din lejeritate și din lipsă de timp, amenințăm și ironizăm, în loc să îi ajutăm să se descurce în viața de zi cu zi. Ignorăm anxietatea, trauma și deprimarea care își fac loc, încetul cu încetul, în mintea lor, cu efecte care pot fi devastatoare pentru viitorul copiilor.

Cred că haosul cotidian ne împiedică să analizăm, împreună cu copiii, problemele ce apar și să găsim soluțiile potrivite. Soluții pe care copiii le-ar aplica mult mai mult. Ne e dificil să rezolvăm și problemele noastre, ceea ce înseamnă că ne e și mai dificil să le rezolvăm pe ale lor. Suferim de deficit de încredere în cei din jur, în sistemele din care facem parte, iar acest deficit de încredere se transferă și asupra modului în care judecăm copiii. Îi insultăm, sau suntem sarcastici, într-un joc subconștient de putere. Nu-i așa – suntem adulți, iar asta pare să fie suficient. Îi etichetăm cu ușurință, transpunându-i în „roluri” din care cu greu vor mai ieși.

Sunt precum plămada din care-i clădim.

Nu avem timp să-i lăudăm, să le remarcăm reușitele. Nu avem timp pentru întrebările lor. De multe ori, abia avem vreme să observăm că sunt în preajma noastră. Cresc, înțelegând că sunt mai importanți colegii de la birou, sarcinile de serviciu, delegațiile și convorbirile telefonice. Oare ce consecințe au toate acestea asupra copiilor de lângă noi?

Deveniți adulți, copiem aceleași comportamente și le transpunem în realitate între noi: lipsesc respectul, încrederea și capacitatea de ascultare, printre altele. Și ne zbatem, de multe ori, într-un dialog al surzilor.

Apărut în Dilemateca, Anul V, nr. 51, August 2010, p. 23


Se pot face angajări în protecția copilului!

Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 34 din 2009 a făcut ravagii în sistemul de protecție socială, blocând angajarea pe posturile vacante în serviciile sociale. Astfel, până în 2012, s-a ajuns la 14.000 de posturi neacoperite, cele mai multe dintre acestea fiind la baza piramidei, acolo unde se lucrează direct cu copiii. An de an, a crescut numărul de abuzuri, de cazuri de neglijare, datorită lipsei elementare de ocrotire: aflate în imposibilitatea de a face angajări, serviciile publice specializate în protecția copilului s-au văzut în fața unor structuri de personal din ce în ce mai reduse, iar oamenii rămași nu făceau față multitudinii de sarcini și responsabilități. Cei care au suferit enorm au fost, bineînțeles, tot copiii. În serviciile rezidențiale pentru copii cu nevoi speciale, de exemplu, lipsa de membri de personal a dus la creșterea numărului de cazuri de internări în secțiile de psihiatrie. Astfel, s-a ajuns ca 10% din copiii aflați în protecția statului să ajungă să fie internați în secții de psihiatrie. Lipsa ocrotirii, lipsa membrilor de personal, a dus la situații de abuz între copii, cei mai mari profitând de cei mai mici, iar violența și abuzul psihic au înflorit.

În general, un peisaj lugubru, cu copii în rol de actori principali. Ani de zile, societatea civilă și serviciile publice specializate în protecția copilului au cerut repararea acestei greșeli capitale.

În cele din urmă, la ultima ședință de guvern a fost reparată această nedreptate crasă. Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale a reușit să repare o mare nedreptate, care a tăiat în carne vie, iar asta fără nici urmă de exprimare figurată, sau de exagerare. A fost aprobată posibilitatea de angajare de resurse umane pe posturi vacante, cu condiția ca ordonatorul principal de credite (consiliul județean sau consiliul local) să aibă în buget sumele necesare.

Cred că e cea mai bună veste în protecția copilului din țara noastră din ultimii ani.