Din 2002, ARK și HHC oferă copiilor o viață de familie în România

ARK - Absolute Return for Kids e partenerul nostru strategic în ultimii 11 ani. Împreună, am închis instituții pentru copii și am dus la schimbarea sistemului într-unul bazat pe familie. Am închis 21 de instituții pentru copii. Am scos 2.400 de copii din ele și i-am adus în familii. Am prevenit separarea a 9.000 de copii de părinții lor. Am instruit peste 3.000 de membri de personal. Toate astea, printr-un program masiv, derulat în 14 județe din toată țara. Prezența celor de la ARK a permis o gândire strategică. Fără planificarea pe termen lung, fără parteneri puternici, fără colaborare, respect și învățare reciprocă, nu poți realiza prea mult. ARK și HHC au avut baza pe care să inoveze, să dezvolte creativitate, să genereze idei și, astfel, să-și aducă aportul la transformarea sistemului de protecție în România.

Nu, nu am terminat încă. Mai avem multe de făcut: pentru calitatea serviciilor pentru copii. Pentru sprijinul familial. Pentru tinerii care părăsesc sistemul. Pentru procesele și sistemele de management la nivel județean și local. Pentru finanțarea familiei și a copilului. Pentru dezvoltarea sustenabilă și abordarea proactivă care să ducă la creșterea calității vieții persoanelor cu dizabilități. Vom fi aici și, sperăm, ne vom aduce contribuția la realizarea acestor lucruri. Nu suntem singuri: ONG-uri puternice, organisme naționale și internaționale sunt angajați în acest proces. Și așa și trebuie să fie: copiii și familiile sunt măsura civilizației unei țări. Suntem o țară civilizată în măsura în care avem grijă de cei vulnerabili.

Since 2002, ARK & HHC Give Children a Family Life in Romania

ARK - Absolute Return for Kids has been our strategic partner in Romania for the last 11 years. Together, we aimed high: to close down all institutions for children and to transform the childcare system into a family-like one. 21 institutions closed. 2,400 children taken out of institutions and brought into a family environment. Close to 9,000 children helped to stay with their parents. More than 3,000 members of staff trained. All this, through a comprehensive matrix of programmes developed in 14 counties, all over the country. ARK"s presence and support led to long-term, strategic thinking and planning. Now, 11 years into the partnership, we can state this is a precondition to success: without strong partners, viable collaboration, mutual respect and learning, such bold aims couldn"t have been reached. ARK and HHC had the ground to innovate, to develop creativity and to generate ideas that lead to a new, transformed, childcare system in Romania.

Our work is not yet done. There is still a lot to build: the quality of services for children. Family support. Youngsters leaving care. Management systems and processes at local level. Funding for children and families. Sustainable development and proactive approaches leading to improved quality of life for people with special needs. We will be here, and hopefully get it done. We are also not alone: other strong NGOs, other national and international stakeholders are on board. And so it should be: children and families are the pillars of society and civilisation. We are a civilised country insofar as we care for those who are vulnerable.

Fondurile structurale viitoare sunt discutate cu directorii generali din protecția copilului

Modul de alocare a fondurilor structurale pe perioada 2014 - 2020 pentru protecția drepturilor copilului e analizat cu directorii generali și adjuncți din toate direcțiile de protecție a copilului din țară. Săptămâna aceasta, cei din regiunea Nord-Vest, s-au întâlnit la Baia Mare. Bihorul, Bistrița, Clujul, Sălajul și Maramureșul au avut consultări timp de două zile. De azi până mâine, cei din regiunea Centru, se întâlnesc la Brașov: Alba, Covasna, Harghita, Mureș, Sibiu și Brașov. Pe lângă subiectele care țin de alocarea fondurilor structurale, se abordează obiectivele și perspectivele de realizare a Strategiei Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului, pentru perioada 2014 - 2020. Cele două teme mari se întrepătrund: alocarea de fonduri structurale pentru copil și familie e în corelare cu obiectivele Strategiei Naționale în domeniu.

Alături de noi, facilitează acest proces de consultare Federația FONPC, UNICEF și Ministerul Muncii. Din discuțiile avute până acum, se conturează transformări radicale ale viziunii de cheltuire a banilor europeni, mai ales din perspectiva priorităților: dacă până acum acestea au ținut de sistem, de administrare, de birocrație, pentru viitor vrem o alocare centrată pe copil și pe familie, pe prevenirea separării copilului de familie, pe dezinstituționalizare, corelată cu crearea de servicii rezidențiale bazate pe conceptul familial și pe sprijinul tinerilor care ies din sistem. Toate acestea, prin procese optimizate de implementare și prin modificarea structurii de alocare financiară, astfel încât banii să meargă acolo unde e nevoie de ei, iar nu pe niște modele ideale, restrictive și artificiale, care mai mult să îngreuneze, decât să ajute, în asistența socială și în protecția copilului.

The Future Structural Funds Are Discussed with the General Directors in Childcare

The way to allocate funding on 2014 - 2020 horizon for childcare is being discussed with the general and deputy directors in all childcare departments in Romania. This week, tho counties in the North-West region meet in Maramures. Today and tomorrow, those in the Central region meet in Brasov county. In addition to the subjects related to the allocation of structural funding, the ways in which the new National Strategy in Childcare is being done are discussed and tackled. The two themes are related, as the allocation of European funding for children and families needs to be correlated with the objectives of the National Strategy in Childcare.

With us, FONPC Federation, UNICEF and the Ministry of Labour are involved in organising these consultations. From the discussions held so far, radical changes of spending EU money are going to be done, especially in terms of priorities: if priorities kept count of system, administration, bureaucracy, for the future allocation we want a vision centred around children and families, preventing child separation from families, deinstitutionalisation and creating family-like residential alternatives, as well as supporting the reintegration of youngsters back into society. All these, with the process of optimising the implementation and changing the structure of financial allocation, so that funding goes where it is most needed, that is, into system reform and quality life for children in care.

The Coma of Non-Governmental Organisations

The Romanian state does not finance NGOs. If it does, then the NGOs become vulnerable, and the finance is guided on the basis of how nice and obedient they are with the state authorities. Foreign NGOs cut the financing of in-country NGOs, as we are part of the EU, and as a consequence, NGOs should sustain themselves, either from internal sources, or from structural financing. Wrong. The structural finance demands advance payments, for six months on average. If you do not have the cash to sustain the project (in case you win it) you are bankrupt.

Rarely have I felt stronger that I do now how vulnerable the civil society is in Romania, in light of the NGOs. So many of them just disappear, die, or are close to becoming extinct. Those that manage to stay alive, are so few, they can hardly exert a form of pressure. Apparently, the state authorities win the game, as they win power. Practically, everybody loses, as the forms of pressure the NGOs bring are a balance the civilised world takes advantage of, to do social policy optimisation, community practices, or administrative procedures.

We do not learn from mistakes. It seems it is better to simply hide the dirt under the carpet. And those who have the courage to take it out and clean it - they should better disappear. This seems to be the message. It is a paradox: the more you want to do good in society, the more you are perceived as an actor of an organization that disturbs and brings inconvenience.