Acordul de Parteneriat pentru România e în etapa finală de realizare

De prea multe ori am văzut și am auzit cum banii alocați prin fonduri structurale se duc pe căi greșite și, implicit, nu sunt absorbiți, sau sunt absorbiți pe lucruri deloc strategice și prea puțin structurale în esența lor. Aș vrea ca noua viziune a alocării de fonduri structurale să fie bazată pe o arhitectură diferită, nu doar pentru că așa o impune Comisia Europeană, ci și pentru că asta e abordarea celor în măsură să avizeze documente de o relevanță strategică, precum Acordul de Parteneriat pentru România. În baza acestui document, se vor realiza planurile operaționale pe fiecare segment de intervenție în parte. Acum e momentul să punem pe tapet acele probleme care nu au voie să se mai repete în cadrul multi-anual 2014 - 2020 și acum trebuie să acționăm pentru includerea între priorități a acelor domenii și portofolii de proiecte care au capacitatea să ducă, într-adevăr, la transformări sistemice și la o nouă viziune, axată pe oamenii reali, nu pe paragrafe abstracte sau pe sofisme prețioase. Acordul de Parteneriat pentru România e în curtea Ministerului Fondurilor Europene. Pe capitolele mari de programare operațională, societatea civilă a venit cu propuneri a căror valoare stă în forța prezenței pe teren, în miezul lucrurilor, acolo unde funcționarii și birocrații ministerelor ajung puțin. Deși limbajul documentului e rigid și stufos, lăsând loc de puțină manevră posibilă pe flexibilizarea metodei de abordare a problematicii din macro-sistem, avem convingerea că includerea priorităților subliniate de organizațiile non-guvernamentale poate duce la alocarea resurselor financiare exact acolo unde trebuie să ajungă: în măduva intervențiilor de structură, în programe de sustenabilitate și în direcțiile critice necesare în țara noastră.

În urma analizării variantei actualizate a draftului de Acord de Parteneriat, am trimis o serie de observații și recomandări realizate împreună cu WWF, Societatea Ornitologică Română, Alături de Voi România, TERRA Mileniul III, FDSC, Soros, Centrul pentru Resurse Juridic, OvidiuRO și  FONPC. Ne-am exprimat disponibilitatea să participăm la întâlniri directe cu reprezentanții Ministerului Fondurilor Europene și să oferim detalii suplimentare cu privire la observațiile și recomandările trimise.

E pentru prima dată că organizații din domenii atât de diverse precum protecția copilului, asistență socială, drepturile persoanelor cu dizabilități, ecologie, sănătate, educație, federații de organizații, sau advocacy - și-au unit forțele pentru un astfel de scop comun. Cred că abordarea e foarte fericită și menținerea ei poate duce la o creștere serioasă a credibilității și a preluării mesajelor societății civile de către autoritățile statului. Coaliția formată de noi nu permite ignorarea sau minimizarea mesajului pe care îl transmitem.

The Partnership Agreement for Romania is in its Final Drafting Stage

Too many times have I seen and heard how money allocated through structural funding goes the wrong ways and are not absorbed, or absorbed on areas not at all strategic. I would want the new vision of funding allocation to be based on a whole new architecture, not only because it is the European Commission imposing this, but because this is the approach of those most suitable to sign off documents of strategic relevance, such as the Partnerhip Agreement. On the basis of this document, the operational plans are to be drafted on each segment of intervention individually. Now is the time to expose those challenges what should not repeat in the 2014 - 2020 multi-annual funding frame. Now is the time to act for the inclusion among priorities of those domains and portfolios of projects which can lead to systemic  transformation and to a new vision, focused around real people, not abstract paragraphs, or precious talk. We brought suggestions to be included into this strategic document, which would ensure that real, hard priorities are the essence of it, instead of superfluous ones.

Once we made an analysis of the Partnership Agreement, we sent a series of observations and recommendations, done together with relevant NGOs in our country, and we expressed our availability for direct meetings with representatives of the Ministry of the European Funding, to offer details on the proposals we made.

It is for the first time that organisations in such diverse areas unite their forces for such a common purpose. I think this is a very fruitful approach and we should maintain it, to increase the credibility and the weight of our messages.

Încheiem sesiunile regionale dedicate alocării de fonduri structurale și strategiei în protecția drepturilor copilului

La Timișoara, alături de Adina Codreș și de Izabella Popa, reprezentantele Ministerului Muncii, suntem într-o conversație cu județele regiunii Vest: Timiș, Caraș-Severin, Hunedoara și Arad. Subiectele sunt două: prioritățile de alocare a fondurilor structurale 2014 - 2020 și strategia națională în protecția drepturilor copilului, aferentă aceleiași perioade. Subiectele de discuție sunt prevenirea separării copilului de familie, relația dintre autoritățile județene și cele locale, legea bugetului de stat și modul în care trebuie schimbată pentru a permite intervenția în prevenirea separării copilului de familie, tinerii care părăsesc sistemul.

Până mâine, grupul de lucru are rolul să aducă idei, propuneri și experiență relevante pentru un plan de acțiune riguros, cu efecte mai țintite pe copil și pe familie. Pentru că banii trebuie să ajungă acolo unde e mai mare nevoie de ei: în familiile cele mai vulnerabile și la copiii aflați în pericol.

We finalise the regional sessions dedicate to the allocation of structural funds and to the child rights national strategy

In Timisoara, with Adina Codres and Izabella Popa, representatives of the Ministry of Labour, we are in a conversation with the counties in the West region: Timiș, Caraș-Severin, Hunedoara and Arad. We tackle two subjects: the priorities of allocating structural funding for the period 2014 - 2020, and the national strategy on child rights and protection. The areas of discussion are the prevention of child separation from families, the relationship between local and county authorities, the law of the state budget, and the way in which it should be changed to allow the intervention in preventing child separation from families and youngsters leaving care.

Until tomorrow, the working group has the task of bringing ideas, proposals, and experience, relevant for a rigorous action plan, with targeted effects on children and families.

Because the funds should get where they are most needed: in the most vulnerable families and children in danger.