Despre puterea cuvintelor în relațiile dintre părinți și copii

Una dintre dilemele mele obsedante este legată de felul în care reușesc (sau nu) să comunic cu copiii mei. Mă apasă deseori gândul că poate nu fac față, că aș putea aborda problemele lor cu mai mult tact și înțelepciune. De prea multe ori, în vârtejul vieții de zi cu zi, uit să iau în considerare cealaltă perspectivă, celelalte idei și opinii. Și din lipsă de timp, ori din deficit de răbdare, ignor oportunități din care copiii ar putea să iasă mai câștigați, mai pregătiți pentru ziua de mâine. Apoi mă copleșesc regrete și remușcări. Mai mult, îmi promit să fiu mai atent „data viitoare” și să nu las să treacă degeaba clipe ce pot rămâne în memoria noastră comună ca amintiri frumoase, iar nu ca păreri de rău schimonosite în resentimente. Cartea scrisă de Adele Faber și de Elaine Mazlish (, Ed. Curtea Veche, București, 2002) descrie părinților și profesorilor moduri de relaționare care au capacitatea să ofere copiilor putere, prin forța emanată de cuvintele pe care le spunem, de limbajul pe care îl folosim. Prin gesturi și cuvinte, le dăm putere, le întărim încrederea în sine. Sau, prin aceleași gesturi și cuvinte, putem să le oferim contrariul, dezbinând materialul din care sunt plămădiți. De câte ori nu negăm sentimentele copiilor, în loc să le traducem în cuvinte? Sau criticăm și dăm sfaturi, în loc să le acceptăm trăirile? Gândiți-vă doar la multitudinea de situații când vrem să fim ascultați, dar fără ca noi înșine să avem capacitatea să auzim, să ascultăm. Ne certăm, pentru că e la îndemână, aplicăm pedepse, pentru că e mai simplu decât să oferim opțiuni, sau alternative. Sădim sentimente de furie și de neputință, în loc să arătăm că situațiile grele pot fi depășite. Din lejeritate și din lipsă de timp, amenințăm și ironizăm, în loc să îi ajutăm să se descurce în viața de zi cu zi. Ignorăm anxietatea, trauma și deprimarea care își fac loc, încetul cu încetul, în mintea lor, cu efecte care pot fi devastatoare pentru viitorul copiilor.

Cred că haosul cotidian ne împiedică să analizăm, împreună cu copiii, problemele ce apar și să găsim soluțiile potrivite. Soluții pe care copiii le-ar aplica mult mai mult. Ne e dificil să rezolvăm și problemele noastre, ceea ce înseamnă că ne e și mai dificil să le rezolvăm pe ale lor. Suferim de deficit de încredere în cei din jur, în sistemele din care facem parte, iar acest deficit de încredere se transferă și asupra modului în care judecăm copiii. Îi insultăm, sau suntem sarcastici, într-un joc subconștient de putere. Nu-i așa – suntem adulți, iar asta pare să fie suficient. Îi etichetăm cu ușurință, transpunându-i în „roluri” din care cu greu vor mai ieși.

Sunt precum plămada din care-i clădim.

Nu avem timp să-i lăudăm, să le remarcăm reușitele. Nu avem timp pentru întrebările lor. De multe ori, abia avem vreme să observăm că sunt în preajma noastră. Cresc, înțelegând că sunt mai importanți colegii de la birou, sarcinile de serviciu, delegațiile și convorbirile telefonice. Oare ce consecințe au toate acestea asupra copiilor de lângă noi?

Deveniți adulți, copiem aceleași comportamente și le transpunem în realitate între noi: lipsesc respectul, încrederea și capacitatea de ascultare, printre altele. Și ne zbatem, de multe ori, într-un dialog al surzilor.

Apărut în Dilemateca, Anul V, nr. 51, August 2010, p. 23


On the Power of Words Between Children and Their Parents

One of my obsessive dilemmas is related to the way in which I can (or cannot) communicate with my children. I am haunted by the though that I cannot face this well enough, that I could tackle their issues with more tact and wisdom. Too may times, in the whirlpool of everyday life, I forget to take into consideration the other perspective, the other opinions and ideas. And due to lack of time, or deficit of patience, I ignor opportunities my children could get more out of, and therefore be more prepared for tomorrow"s life. Then, I am overwhelmed by regrets and remorse. I promise myself to be more careful next time, and to value moments that could last as beautiful memories, and not regrets distorted in resentment. How many time do we not deny children"s feelings, instead of translating them into words? How many times do we criticise, or give advice, instead of just accepting their feelings and thoughts? Just think of the amount of times when we want to be listened to, but without ourselves proving the capacity to listen. We argue, because it is convenient, we apply punishments, as it is easier than giving options, or alternatives. We seed anger and fury and powerlessness, instead of proving how tough situations can be surpassed. Out of convenience, and lack of time, we threaten and we are sarcastic, instead of helping them face everyday life. We ignore their anxiety, their traumas and depression, which slowly, slowly grow into their minds, with effects that can be devastating for their future.

I believe that the everyday chaos stops us from analysing, together with our children, the problems showing up, and finding then the right solutions. Solutions which the children could then use. It is difficult for us to sort out our own issues, which means it is even more difficult to sort out theirs. We suffer from lack of trust in those around us, in the systems we are part of, and this deficit of trust gets transferred on the way in which we judge our childre. We insult them, we mock them, in a subconscious power game. At the end of the day, we are adults, and this seems to be enough. We label them easily, placing them into "roles" very difficult for them to escape from.

They are what we make them be.

We have no time to praise them, to notice their achievements. We have no time or their questions. Sometimes, we hardly notice them around. They grow up, seeing that office mates, office tasks, field trips and telephone conversations are more important. What consequences do all these have?

Once they become adults, they copy the same behaviour and we transmit these to our own relationships: the lack of respect, confidence, and capacity to listen, among others. And we struggle, many times, in a dialogue of the deaf.

Published in Dilemateca, Anul V, nr. 51, August 2010, p. 23


Se pot face angajări în protecția copilului!

Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 34 din 2009 a făcut ravagii în sistemul de protecție socială, blocând angajarea pe posturile vacante în serviciile sociale. Astfel, până în 2012, s-a ajuns la 14.000 de posturi neacoperite, cele mai multe dintre acestea fiind la baza piramidei, acolo unde se lucrează direct cu copiii. An de an, a crescut numărul de abuzuri, de cazuri de neglijare, datorită lipsei elementare de ocrotire: aflate în imposibilitatea de a face angajări, serviciile publice specializate în protecția copilului s-au văzut în fața unor structuri de personal din ce în ce mai reduse, iar oamenii rămași nu făceau față multitudinii de sarcini și responsabilități. Cei care au suferit enorm au fost, bineînțeles, tot copiii. În serviciile rezidențiale pentru copii cu nevoi speciale, de exemplu, lipsa de membri de personal a dus la creșterea numărului de cazuri de internări în secțiile de psihiatrie. Astfel, s-a ajuns ca 10% din copiii aflați în protecția statului să ajungă să fie internați în secții de psihiatrie. Lipsa ocrotirii, lipsa membrilor de personal, a dus la situații de abuz între copii, cei mai mari profitând de cei mai mici, iar violența și abuzul psihic au înflorit.

În general, un peisaj lugubru, cu copii în rol de actori principali. Ani de zile, societatea civilă și serviciile publice specializate în protecția copilului au cerut repararea acestei greșeli capitale.

În cele din urmă, la ultima ședință de guvern a fost reparată această nedreptate crasă. Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale a reușit să repare o mare nedreptate, care a tăiat în carne vie, iar asta fără nici urmă de exprimare figurată, sau de exagerare. A fost aprobată posibilitatea de angajare de resurse umane pe posturi vacante, cu condiția ca ordonatorul principal de credite (consiliul județean sau consiliul local) să aibă în buget sumele necesare.

Cred că e cea mai bună veste în protecția copilului din țara noastră din ultimii ani.

Employments Can Now Be Done in the Childcare System!

The Emergency Ordinance of the Government No. 34/2009 led to chaos in the childcare system, by blocking the hiring of staff on vacant posts in the social services. In this way, by 2012, the total number of vacant posts reached 14,000, most of these at the basis of the pyramid, where they work directly with children. Year by year, the number of abuses, cases of neglect increased, due to the basic lack of protection: unable to hire staff, the social services for children face a smaller and smaller structure of staff, and the people still on post could not face the multitude of tasks and responsibilities. Those who suffered enormously have been, of course, the children. In the residential services for children with special needs, for example, the lack of staff led to the increase of interns in psychiatric sections. So, 10% of the children in state care got to be clients of psychiatric sections. The lack of care, the lack of staff, led to situations of abuse among children themselves, the older ones taking advantage of the younger ones, and violence and psychological abuse have been at a high.

Overall, a nightmarish landscape, with children acting as main characters.  For years, the civil society and the public childcare services asked for this wrong to be undone.

Finally, at the latest government meeting, this wrong has been fixed. The Ministry of Labour, Family and Social Protection managed to repair this injustice which made so many victims. The possibility of hiring staff on vacant posts has been approved, with the condition that the amounts needed are in budget.

I think this is the best piece of news in childcare in our country in the last few years.

Protecția copilului, pe un teren minat

Identitatea ca o oglindă spartă Cînd copilăria ta e o călătorie prin instituţii, îţi pare că un coşmar obsesiv se transferă în viaţa de zi cu zi, în realitatea cotidiană şi te învăluie, devenindu-ţi o a doua haină. Cînd creşti fără îmbrăţişarea mamei, hăul crunt ce se naşte în sufletul tău se măreşte pe zi ce trece, pînă te înghite cu totul. Cînd fiecare pas pe care-l faci e pe un imaginar teren minat, calci pe el şi explodezi în interiorul tău, murind cîte puţin, de fiecare dată, pînă uiţi cine eşti şi ajungi să nu te mai poţi gîndi decît la următorul pas, cu o frică pe care nici măcar nu o mai conştientizezi.

Aşa este viaţa copiilor din instituţii. Avem încă 190 de centre de plasament de tip vechi, care adăpostesc peste 9000 de copii. Am intervievat 200 dintre aceştia, iar 20% dintre ei nu îşi pot aminti o zi frumoasă din viaţa lor sau spun că nu a existat o astfel de zi. Jumătate dintre ei mărturisesc că au fost agresaţi de cei din jur. Un sfert au spus că nu şi-au sărbătorit niciodată ziua de naştere şi tot atîţia nu îşi amintesc să fi primit vreun cadou de ziua lor. Cei mai mulţi tînjesc după viaţa de familie, pe care fie nu au trăit-o vreodată, fie au trăit-o pentru puţin timp, înainte de a ajunge în instituţii.

Un sistem ca o pînză de păianjen. Lucrul la normă şi la cantitate

Prin eforturile cumulate ale statului român, Uniunii Europene şi ale organizaţiilor nonguvernamentale, între anii 2000-2010 au fost închise în România 290 de centre de plasament de tip vechi, iar bugetul cumulat pentru dezinstituţionalizare şi dezvoltare de servicii rezidenţiale de tip familial a depăşit suma de 84 de milioane de euro. Bani cu care s-a lucrat la cantitate: avem peste 1200 de servicii sociale în toată ţara. S-a făcut mult, dacă ne uităm în urmă. Dar peste 9000 de copii încă supravieţuiesc în centre de plasament de tip vechi (Auditul serviciilor sociale pentru copii din România, Raport consolidat, Editura HHC România, 2012). Deşi acestea reprezintă doar 15% din totalul serviciilor rezidenţiale, ele adăpostesc 52% dintre copiii cu măsură de plasament rezidenţial. Aşadar, pentru cei condamnaţi să-şi petreacă propria copilărie în protecţia statului, e încă foarte probabil să ajungă într-o instituţie.

Nepăsarea care naşte monştri

Să vă spun cum a fost. Eram într-un centru de plasament, într-o încăpere cu o îngrijitoare şi cu vreo zece copii şi tineri. O fată îl lua „la mişto“ pe un băiat, care nu prea avea răspunsuri, dar se vedea că era frustrat şi se simţea batjocorit. Intră o fetiţă, nu cred că avea mai mult de cinci ani. Se vedea că tocmai se trezise. S-a aşezat lîngă băiat. Nimeni nu i-a remarcat prezenţa, nimeni. Dintr-odată, băiatul o pocneşte cu un dos de palmă, iar fetiţa zboară cît colo, dar nu scoate nici un sunet. Nici măcar un crîcnet. Se furişează sub masă, unde stă ghemuită. Să n-o vadă nimeni, să nu deranjeze pe nimeni. Fără o lacrimă. Mă aplec, vreau să o iau în braţe. Îi fac semne. Nu mă cunoaşte, dar vine la mine. Găsesc un fotoliu şi mă aşez, cu fetiţa în braţe. Ea îşi găseşte culcuş şi se piteşte acolo. Îi simt bătăile inimii şi, încet-încet, se linişteşte. Am stat aşa cu ea mai bine de-o jumătate de oră.

Cît de mult trebuie să-ţi lipsească o îmbrăţişare, din moment ce accepţi un străin şi te cuibăreşti în braţele lui? Cît de nepăsător trebuie să fii, să ignori prezenţa unui copil mic, care tocmai se trezeşte şi, mai ales, nu bagi în seamă o lovitură pe care o primeşte? Cît de obişnuit şi de călit trebuie să fii tu, un copil mic, să nu crîcneşti şi să nu ai nici o reacţie la o lovitură dură pe care o iei din senin, fără să faci nimic ca să meriţi asta?

Cred că episodul de mai sus e emblematic pentru un sistem de protecţie depersonalizat, în care orice altceva contează, dar nu copilul. Contează felul în care e aranjată lenjeria pe pat, curăţenia pereţilor, etichetele cu cantităţile conservelor din cămară, hîrtiile pe care trebuie să le completezi, rapoartele şi maldărul de documente care aşteaptă să fie bifate. Ajung să nu mai conteze copiii şi tinerii despre care sînt toate aceste rapoarte, copiii şi tinerii pentru care există sistemul. Protecţia copilului ajunge să nu mai fie despre copil, ci despre administraţie, birocraţie şi politică. Despre nepotism şi cumetrie. Despre protejaţi şi bugete grase. Iar „interesul superior al copilului“ rămîne un refren golit de sens.

Protecţia copilului: o corabie cu pînze, în plină furtună

Aşa arată tabloul asistenţei sociale în România actuală, cu aproape 14.000 de posturi neocupate, din cauza unei Ordonanţe de Urgenţă din 2010, care limitează angajările la o proporţie de 1 la 7: la şapte oameni care pleacă, poate fi angajat doar unul. Cu asistenţi sociali care fac anchete sociale la telefon, din lipsa combustibilului pentru deplasări sau din lipsa maşinii cu care să se ducă pe teren. Cu o armată de 67.000 de copii în sistem, tot atîţia cîţi erau şi în urmă cu şapte-opt ani. Cu aproape două mii de familii doritoare să adopte, cărora nu li se permite să adopte, decît în condiţii aproape imposibile. Cu intrări stupide de grupuri de fraţi, care ajung să fie separaţi de părinţi şi să trăiască trauma ruperii de familie, din cauza paraliziei unui sistem care, decît să cheltuiască banii cu familia şi să păstreze copiii acasă, mai bine risipeşte sume imense pentru plasarea aceloraşi copii în sistemul de stat, ani şi ani la rînd. Cu directori generali şi adjuncţi care sînt schimbaţi la fiecare permutare de regim politic, pe criterii pure de clientelă politică. Cu o inapetenţă profundă pentru strategii pe termen lung, pentru viziune, pentru orice formă de minimă continuitate. Cu standarde de personal care nu au nici un fel de noimă, necorelate cu standardele de cost. Ambele, legiferate. Cum să nu se piardă copilul, în toată degringolada asta?

O poveste cu un posibil final fericit

Îngrijirea instituţională are, implacabil, efecte catastrofale asupra copiilor. Copiii care cresc în mediu instituţional manifestă întîrzieri în dezvoltarea fizică, emoţională, socială şi cognitivă (Bowlby. J. (1988), A Secure Base: Clinical Applications of Attachment Theory, Routledge, London; Hodges, J. & Tizard, B. (1989), „Social and family relationships of ex-institutional adolescents“, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 30, 77-97; Vorria, P., Papaligoura, Z., Dunn, J., van IJzendoorn, M.H., Steele, H., Kontopoulou, A., et al. (2003), „Early experiences and attachment relationships of Greek infants raised in residential group care“, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 44, 1208 – 1220; Wolkind şi Rutter – Wolkind, S.N. (1974), „The components of «affectionless psychopathy» in institutionalized children“, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 15, 215 – 220).

Instituţiile reprezintă o formă de tortură asupra copiilor. Efectele traumatice le reduc dramatic şansele de reuşită în viaţă. Fără părinţi, captivi într-un sistem depersonalizat, lipsiţi de iubire, copiii se îmbolnăvesc, ajung să facă depresii cronice sau chiar se sinucid. Ca adulţi, vor avea mari dificultăţi de integrare în societate.

Dar se petrece o schimbare de paradigmă: de la un sistem bazat pe plasament şi instituţii, se trece la un sistem bazat pe familie. Se trece la o perspectivă axată pe calitatea protecţiei, la un sistem în care prioritatea e chiar copilul. Se revizuiesc toate legile din asistenţa socială. Pînă în 2020, guvernul şi-a asumat să închidă toate instituţiile de profil de tip vechi. Anul viitor va fi implementată o lege care impune metodologiile şi instrumentele concrete de prevenire a separării: numărul de copii rupţi de familiile lor va scădea mult.

Iar fetiţa de care vă spuneam va avea parte, în cele din urmă, de cineva care să o ţină în braţe atîta cît va dori ea. Vreau să-mi imaginez că scenariul acesta e posibil. Vreau să cred că se va întîmpla.

Apărut în Dilema Veche, nr. 458, 22-28 noiembrie 2012